08/04/2017

Zaterdag 8 april werd er voor de voedselbank Teylingen boter, kaas en eieren ingezameld bij supermarkt Plus van Dijk in Voorhout. Ook deze keer was eigenaar Joop van Dijk onmiddellijk enthousiast; “Natuurlijk willen wij daaraan meehelpen. Het is een prachtig doel en zeker voor de Paasdagen zou het fantastisch zijn om wat extra’s te doen voor de mensen die noodzakelijk afhankelijk zijn van de voedselbank”. De hulp van de voedselbank is bedoeld voor mensen die minder dan het minimuminkomen ter beschikking hebben. Pas als het vrij besteedbaar inkomen onder een bepaald bedrag is, komt iemand in aanmerking voor een intakegesprek, waarbij aan de hand van de financiële gegevens bekeken wordt, of iemand in aanmerking komt voor voedselhulp van de voedselbank.

Bij de ingang van de Plus werd iedereen aangesproken en of een folder over de actie aangereikt. Er werd gevraagd om voor de voedselbank boter, kaas of eieren te kopen en die dan na de kassa in te leveren bij de leden van de Lions. Na 4 uur inzamelen waren alle 15 kratten tot de nok toe gevuld met zo’n 150 kilo aan boter, kaas en eieren. De kratten werden gelijk ingeladen en afgeleverd bij de voedselbank aan de Oosthaven in Sassenheim waar het depot van de voedselbank is. Er zijn op dit moment nog steeds 28 gezinnen die gebruik maken van de voedselbank. Voor deze, voornamelijk grote gezinnen is, met de Paasdagen in zicht, een feestelijk extraatje gerealiseerd met dank aan de mensen in Voorhout die geholpen hebben de kratjes te vullen. Mevrouw Leenheer van de voedselbank heeft na het afleveren van de boter, kaas en eieren de aanwezige Lions ook nog even een korte rondleiding verzorgd. Hierbij heeft ze aangegeven wat er allemaal vanuit de voedselbank gebeurd en hoe de samenwerking met voedselbanken in de regio plaatsvindt. Dit laatste is zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat het eten dat wordt geschonken aan één van de voedselbanken in de regio nooit over de houdbaarheidsdatum gaat.