12/03/2019

Is het nu ‘acht uur journaal’ of ‘achtuurjournaal? Schrijf je 'steenkolen Engels' of 'steenkolenengels'? En jeremiëren, ook zo’n lastige. Over dergelijke woorden struikelde de 11 teams die afgelopen maandag 11 maart deelnamen aan het Groot Teylinger Dictee. De deelnemers hadden een hele kluif aan het dictee, dat voor de tweede keer georganiseerd werd door Lionsclub Warmond Slot Teylingen. Ze streden om de teamprijs en om de beste individuele speller. Bij het plenair nakijken van het dictee werden hier en daar diepe zuchten en fronsende gezichten waargenomen. Uiteindelijk bleek het allemaal mee te vallen. De winnaar van de individuele prijs, dhr. Pieter van Diepen uit Leiden, had slechts twee fouten. Het achtuurjournaal was een van zijn struikelblokken. De teamprijs ging naar de glazenwassers van team Van Ruiten schoonmaak. Een knappe prestatie! Maar, de grote winnaar van het dictee was natuurlijk het project ‘Taal voor jou en je kind’ van Bibliotheek Bollenstreek. Medewerkers van de bibliotheek waren erg in hun sas met de cheque van € 2.000 die zij in ontvangst mochten nemen! Een goed opbrengst voor een erg goed doel!