13/03/2018

Maandag 12 maart werd het eerste Groot Teylinger Dictee gehouden. Lionsclub Warmond Slot Teylingen was te gast bij Cheers, Voorhout. Doel van het dictee was het inzamelen van geld voor De Voorleesexpress (afdelingen Oegstgeest/Bollenstreek). Er deden 15 teams van gemiddeld 4 personen mee, die zich gingen wagen aan het door Max van der Zwaag geschreven dictee (lees hier). Het dictee werd voorgelezen door Willemien Wagner, bevlogen eigenares van Boekhandel Wagner in Sassenheim. Dat het dictee een behoorlijk pittig niveau had, bleek wel uit het gezucht en gesteun uit de zaal. Ook Willemien brak haar tong nog wel eens op een woord of zinsopbouw. Al met al een leuke uitdaging dus!

Na het voorlezen van het dictee werden de blauwe pennen ingenomen en kreeg iedereen een rode pen... het nakijken kon beginnen. Zo zichtbaar op het scherm in de zaal kwamen al snel de 'oja's'. Bij sommige deelnemers viel het mee, anderen verzuchten dat ze toch wel erg veel fouten hadden gemaakt.  Na het nakijken werden de dictee's ingenomen door de jury en werd de uitslag gecontroleerd. Deze viel in het geheel niet tegen. Van de 55 deelnemers scoorde er 1 meer dan 50 fout. 21 Deelnemers scoorde tussen de 30 en 39 fouten, 25 deelnemers tussen de 20 en 29 fouten en 3 scoorde een dikke voldoende: tussen de 10 en de 19 fouten. Uiteindelijk kwam daar dus een individuele winnaruit en een winnend team. De individuele prijs ging naar Esther den Hertog, uitkomend voor team Heppener. Zij had slechts 14 fout in het dictee! De teamprijs ging naar de dames van Vishandel De Klok uit Voorhout. Zij maakte als team de minste fouten. Maar de grootste winnaar was toch wel de Voorleesexpress. Het dictee heeft maar liefst € 3.000 opgebracht voor dit goede doel. Daarmee kan de Voorleesexpress weer een flink aantal kinderen helpen hun taalachterstand in te lopen! Al met al kunnen we zeggen dat de eerste editie van Het Groot Teylinger Dictee een succes is geweest. Lionsclub Warmond Slot Teylingen gaat dit evenement zeker herhalen. Dus een ieder die er dit jaar niet bij was: volgend jaar, nieuwe ronde, nieuwe kansen!